Postupak je sproveden u okviru projekta „Pronalaženje rešenja za neuravnoteženosti na tržištu rada u sektoru kulturnog nasleđa u Dunavskom regionu poboljšavanjem njegove dostupnosti mladim stručnjacima“ – CultHeRit 2024–2026, u kojem je Republički zavod za zaštitu spomenika kulture projektni, a Minisatsrvo kulture pridruženi partner projekta. Postupak u cilju zapošljavanja kandidata na poziciji saradnika za odnose s javnošću u Republičkom zavodu odvijao se u tri etape. Prethodno je doneta odluka u saradnji sa Ključnom grupom zainteresovanih strana (Key Stakeholder Group - KSG), da pozicija na koju će se zaposliti mladi profesionalac u okviru projekta CultHeRit bude mesto saradnika za odnose s javnošću koje za sada ne postoji u sistematizaciji zaposlenih u Republičkom zavodu.
U PRVOJ ETAPI je oblikovan tekst javnog konkursa uz uvažavanje svih propisa i sistematizacije radnih mesta u kulturi. Odlučeno je da se napravi vizual promotivnog materijala inspirisan stripom, a u skladu sa estetikom i stilom komunikacije koja korespondira sa starosnom grupom kojoj je konkurs namenjen. Vizual je oblikovala arhitekta Ana Momčilović, da bi uz odgovarajući tekst i linkove bio plasiran na društvenim mrežama Republičkog zavoda (Facebook, Instagram). Tekst konkursa je publikovan na sajtu Zavoda, a informacija o otvaranju javnog konkursa postavljena i na najvećoj platformi za zapošljavanje u Srbiji – Infostud-u. Konkurs je trajao 15 dana, objavljen je 25.11. 2024, a rok za prijavljivenje je bio 10.12.2024.
U DRUGOJ ETAPI su pažljivo pregledane sve prispele prijave koji ih je bilo približno pedeset, ali su već u prvom trijažu odbačene nepotpune prijave, kao i one kandidata starijih od 35. godina. U drugoj fazi između 36 kandidata (čije prijave su bile potpune i koje su prispele na način predviđen konkursom), odabrano je 16 na temelju obrazovanja koje korespondira sa pozicijom saradnika za odnose s javnošću u ustanovi zaštite kulturnog nasleđa, profesionalne biografije i motivacionog pisma koje su kandidati dostavili.
U TREĆOJ ETAPI je 16 kandidata 12.12.2024. pozvano u Republički zavod na razgovor i testiranje. U prvoj fazi testiranja kandidati su imali zadatak da se predstave kako članovima komisije tako i ostalim kandidatima i to tako što će ispričati nešto o sebi i svojim interesovanjima izvan profesionalne svere. Bio je to svojevrsni test kvaliteta javnog nastupa u potpuno nepoznatom okruženju, dakle onih performativnih osobina koje nesumnjivo mora da poseduje saradnik za odnose s javnošću.
Nakon predstavljanja formirane su putem žreba, odnosno slučajnog izbora, četiri grupe sa po četiri člana, a svi su dobili zadatak da predstave projekat CultHeRit na način koji sami kao tim osmisle i prema društvenim mrežama/medijima koje sami izaberu. Takođe im je predočeno da će sami izabrati osobu iz svoje grupe koja će predstaviti njihovo rešenje. Imali su sat vremena na raspolaganju da koncipiraju i realizuju svoje ideje. Ovaj deo testa je istovremeno pokazao i koliko su kreativni, ali i kako funkcionišu u timu sa nasumično izabranim ostalim članovima. Dakle, upravo onako kako se to dešava i u realnosti, jer ne možemo uticati na to u kakvom ćemo se kolektivu naći prilikom zapošljavanja ili nekog drugog oblika profesionalnog angažovanja.
Dodatno, ovaj deo testa je trebalo da pokaže kako funkcionišu pod pritiskom, što je jedan od ključnih faktora u radu svakog PR-a. Istovremeno im je saopšteno da će nakon ovog testa iz svake grupe biti izabran po jedan kandidat koji će ući u finalni deo testiranja, odnosno individualni razgovor sa članovima komisiji, te da će među njima biti izabrana ona osoba koju će Republički zavod angažovati na poziciji saradnika za odnose s javnošću na godinu dana u okviru projekta CultHeRit.
Svi kandidati u ovom delu testiranja ispoljili su visok stepen kreativnosti, a pojedine ideje su bile maštovite, duhovite i pronicljive, pokazujući da kandidati dobro poznaju karakter medija za koji su se odlučili, ali i da jasno vide ciljnu grupu kojoj se obraćaju. Naposletku nije bilo ni malo jednostavno izabrati četvoro najboljih, ali je komisija pažljivo razmatrala sve ključne elemente u tom procesu i opredelila se za sledeće kandidate: Smiljka Čabraja, Ana Đorić, Dorotea Ašćerić i Danica Čolakov.
Sa izabranim kandidatima je obavljen intervju i komisija je nakon kraće diskusije zaključila da je istoričarka umetnosti, master organizacionih nauka, sa značajnim iskustvom u PR-u i digitalnom marketingu kulturnog nasleđa, Dorotea Ašćerić (26) najbolji kandidat za poziciju saradnika za odnose s javnošću Republičkog zavoda za zaštitu spomenika kulture-Beograd.
Svi učesnici treće etape konkursa su odmah obavešteni o ovoj odluci, a uprava Zavoda je upoznata sa izabranom kandidatkinjom, kojoj je poželela dobrodošlicu u kolektiv.
Komisija koju su činili Vladimir Džamić, dr Tatjana Tripković, Ana Momčilović i Ana Vraneš realizovala je sve tri etape konkursa na profesionalan, etičan i transparentan način, vodeći podjednako računa o potrebama Republičkog zavoda, kao i o pravičnom odnosu prema svim kandidatima koji su se prijavili na konkurs. Konkursno testiranje su obavili u saradnji sa Tamarom Ognjević iz Artis centra, saradnicom na projektu CultHeRit, istoričarkom umetnosti i PR-om sa dugogodišnjim iskustvom u komunikaciji kulturnog nasleđa.